Publisert 20.02.2017

Innovasjon i avisene – se nå å få tatt livet av pdf-utgavene

Merkevaren avis må holdes relevant – og da må det modernisering til – raskt. 

Som leser av en del aviser har jeg i årevis undret meg over hvor trege mediehusene har vært med å utvikle virkelig gode webløsninger.  I all ære – det begynner å komme seg på mobil, men på nettbrett er det jo fremdeles steinalder. Skal man pushe på for å få en overgang til digital lesning må man gi leserne en leseropplevelse og ikke bare en kronglete pdf. Tenk bare hvor tullete det er å se papiravisdesign på nettbrett: Reportasjer som går over bretten i midten deler fotografier i to.  Grafikk vises bare delvis osv.   Stikkordet er brukervennlighet.  Jeg tvinger meg selv gjennom tre aviser på pdf hver dag fordi brettløsningen for øvrig er så elendig – og jeg finner at jeg leser langt mindre enn jeg burde.  I disse tider da dybdelesning blir viktigere undrer det meg fortsatt at det går så tregt med å ta livet av pdf-avisene. Jeg hører fra bransjehold at den er billig å produsere og skal brukes til å vedlikeholde abonnentene. Men nå som det må komme et kraftigere digitalt skift må noe gjøres. Merkevaren avis må holdes relevant – og da må det modernisering til – raskt. 

Jeg aksepterer at pdf-ene kan finnes, men ikke som et hovedmedium for det digitale. Etter min mening finnes det to glimrende eksempler på at det går an å lage god oversikt og samtidig gjøre at man ikke mister sporet på hvor man er:  New York Times er eksemplarisk – ryddig seksjonert og du vet hele tiden hvor du er og hvordan du kan komme tilbake. Og de har denne smarte løsningen med: Here is what you need to know to start your day. The Economist har løst det som tidsskrift på en forbilledlig måte – og de har også sin Economist Espresso på mobil som gir en daglig agenda på fem punkter.


Erik Wilberg, Førsteamanuensis - Campus Bergen, Institutt for strategi