Published 08.06.2017

– Dette er innovasjonspedagogikk

Slik innledet kursleder i nye medier, professor Lars Nyre, årets student-DEMO på Institutt for informasjons- og medievitenskap på UiB.

Fredag 2. juni var det duket for student-DEMO på Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Bachelor-studentene i nye medier har gjennom tre år opparbeidet en kombinasjon av tekniske og kreative ferdigheter som det er stort behov for i mediebransjen. 

Dette semesteret har studentene skrevet bacheloroppgave og utviklet prototyper i samarbeid med WA.works, Vimond, Bergens Tidende og M’Labs. Resultatet av samarbeidet i praksisbedriftene er nye prototyper som søker å innovere, forenkle og effektivisere eksisterende medieløsninger. De ulike gruppene har også hatt kurs i LEAN-metodikk og fått hjelp til programmering, men studentene har stått mest på egne ben:

– Dette er innovasjonspedagogikk i universitetsform. Utviklingen av prototypene skjer i samarbeid med bedriftene, og Universitetet bistår med det faglige. Likevel er det ikke bare rett frem å utvikle nye medieløsning – studentene har selv måttet finne ut av ting på egenhånd. Det har vært mye hjelp i Google og YouTube, har jeg fått tilbakemelding om, forteller kursleder Lars Nyre. 

M’Labs: Uply - Early updates
Oda Elise Nordberg, Camilla Gudmundsen Høiland og Ingvild Fiskerstrand har vært i praksis i M’Labs. Her har studentene utviklet Uply, en prototype som skal sørge for bedre informasjonsflyt for journalister. 

Prototypen søker å løse utfordringer knyttet til den overflod av informasjon samfunnet, og spesielt journalister, står overfor. For å holde seg oppdatert er journalistene avhengige av å overvåke og holde styr på uhorvelige mengder info fra mange forskjellige datakilder, på forskjellige plattformer. Samtidig er det i dag færre journalister og høyere etterspørsel etter duggfriske og relevante nyheter. 
 

UPLY: Camilla G. Høiland, Oda Elise Nordberg og Ingvild Fiskerstrand. FOTO: TekLab UiB

Studentene gjorde en behovsanalyse hos flere lokalavisredaksjoner, og kom frem til at journalistene trengte bedre aggregatorverktøy for å få full oversikt over nyhetsbildet. Funnene gjorde at studentene samlet flere informasjonskanaler i én og samme app – nemlig Uply.

Prototypen er tiltenkt som en modul som skal kunne implementeres i “verktøykassen” til INJECT, et stort EU-prosjekt UiB og M’Labs har en rolle iStudentgruppen har fått positive tilbakemeldinger fra INJECT-teamet sentralt i London, der løsningen ble omtalt som svært spennende. 

Bergens Tidende: Redesign av BT Trafikk for mobil
Marthe Karin Sanden Skauge, Oda Holmelid Sandvik, Janne Kathrin Håland har redesignet Bergen Tidendes Trafikk-portal for mobil. Livesenteret er viktig for BTs lesere, og noe av grunntanken bak tjenesten er å tilfredsstille lesernes informasjonsbehov med kortere meldinger. 

BT Trafikk: Janne K. Håland, Marthe K. S. Skauge og Oda H. Sandvik

Bachelorstudentene har fokusert på tydeliggjøring, tilgjengelighet og relevanse i sin prototype, og har blant annet utforsket muligheten for å utvide senteret med samme type sanntidsfunksjonalitet som Skyss bruker i sine løsninger. 

Wide Assessment: Et verktøy for skill assessment for rekrutteringsbyrå
Simen Kallekleiv og Sara Pedersen Stene har vært utplassert i Wide Assessment, selskapet bak rekrutteringsplattformen WA.works. Studentene har utviklet et mer effektivt design til tjenestens “Skill Assessment” – et verktøy som rangerer kandidaters ferdigheter, basert på en rekke forskjellige parametre. 

Skill Assessment: Sara P. Stene og Simen Kallekleiv. FOTO: TekLab UiB

Plattformen har drøyt 200 IT-egenskaper i sin database, og studentene har i sin prototype arbeidet med å designe en grafisk fremstilling av disse egenskapene. Verktøyet gir visuell presentasjon av kandidaters ferdigheter i for eksempel javascript: En ser umiddelbart når kandidaten sist jobbet med javascript, og i hvilken jobb det ble praktisert. Dette gjør det enkelt for arbeidsgiver å verifisere og kvalitetssikre kandidatens nivå gjennom en test like etter skill assessment-prosessen. 

– Dette er fremtidens CV. Og fremtiden er jo noe av det tryggeste en kan investere i, pitchet gruppen til de fremmøtte. 

Vimond: Hololens edition. Bedre videoredigering med mixed reality. 
Audun Håkon Klyve Gulbrandsen, Fredrik Håland Jensen og Johanne Marie Christensen Ågotnes utviklet sin prototype i samarbeid med Vimond. Studentene gjennomførte først en mulighetsstudie, før de utviklet en prototype for Microsoft Hololens. Studentene brukte IO – Vimonds skybaserte videoredigeringsløsning som utgangspunkt, med mål om å gjøre videoredigering mer mobilt og effektivt.

Vimond IO + Hololens: Fredrik Håland Jensen, Johanne M. C. Ågotnes og Audun H. K. Gulbrandsen.

Ett av argumentene for å ta i bruk denne løsningen, var at en da ville komme ut av oppgraderingssyklusen alt videoredigeringsutstyr må gjennom. Med IO i Hololens kan en kjapt og smertefritt endre format og aspect ratio på video, i tillegg til at løsningen er fullstendig skalerbart på alt innhold. I presentasjonen demonstrerte studentene hologrammer, AR og mixed reality, i det som kanskje er verdens første AR-redigeringsverktøy. 

Tettere bånd mellom studenter og mediebedrifter
Kursleder Lars Nyre har fulgt prosessen fra start til slutt. Han er strålende fornøyd med hva studentene hans leverer. 

– Det er intet annet enn imponerende det arbeidet studentene produserer. Det er også nyttig for studentene å se at både alumni og bransjefolk tar turen på bachelor-DEMO for å se det som har blitt utviklet i praksisperioden. Dette bidrar til å skape tettere bånd mellom studenter og mediebedriftene, forteller Nyre. 

Student Simen Kallekleiv synes praksisordningen har vært nyttig.

– Praksisperioden i Wide Assessment har vært en utrolig verdifull opplevelse for oss, der vi har lært mye på kort tid. Ikke bare har vi fått innblikk i hvordan det er å jobbe i en mediebedrift, vi har også fått sjansen til å bygge nettverk i mediebransjen, sier Kallekleiv.

Du har nå en rykende fersk bachelorgrad i hånden – Hvor går veien videre?
 

– Det har jeg ikke bestemt meg for ennå. Jeg har søkt meg inn på masterprogram i medie- og interaksjonsdesign i Media City Bergen, så får vi se om jeg kommer inn. Først skal jeg ha litt ferie, smiler Kallekleiv.