Published 26.04.2017

Vimond lanserer ny supporttjeneste

– Vimond Live Premium skal sikre problemfri liveavvikling for våre kunder, forteller Helge Grimen, VP Support i Vimond.

(Bilde f.v.: Matias Høibraaten, Allekta Ilinca Hatu og Helge Grimen, alle Vimond)

Selskapet har de siste årene utviklet og levert videostrømmeløsninger til en rekke større medieaktører. I listen over kunder som har tatt i bruk Vimonds løsninger finner man blant andre iflix, Optus, TV 2 Sumo, Comcast og FOX Sports Australia. Felles for flere av dem er at de har liveinnhold som satsingsområde – noe som krever en helt annen tilnærming til teknisk support enn hva tilfellet er for vanlig on-demand-video.

– Vimond er ikke bare verdensledende på videostrømmeløsninger, vi har også noen av bransjens dyktigste folk på laget. Vårt mannskap har den kompetansen og erfaringen som skal til for å sikre den beste liveavviklingen for våre kunder, – og i tur, en god opplevelse for deres sluttbrukere. Vi ønsker å skape verdi for kundene våre, og har derfor utviklet Vimond Live Premium (VLP), forteller Helge Grimen, VP Support i Vimond.

Solgt inn til Optus – flere banker på døren
Behovet for denne typen support ble identifisert i fjor, da Australias nest største telekommunikasjonsselskap, Optus, valgte Vimond som leverandør av plattform og teknisk infrastruktur for deres Premier League-satsing. Som en del av denne leveransen har Vimond siden oppstarten stilt med on-air-support under direktesendingene. Basert på denne erfaringen ble VLP skapt, og den nye tjenesten er allerede solgt inn til Optus. I tillegg banker flere på døren, inkludert FOX Sports Australia, som har benyttet seg av løsningen.

Med VLP vil et dedikert Vimond-team bidra som partner for kunden før, underveis og etter livesendinger.

– VLP gir Vimond en helt ny dimensjon. Vi har alltid hatt fokus på å levere den ypperste "ut-av-boksen"-teknologien til våre kunder, men vi vet også at livesendinger er en krevende øvelse å mestre. Derfor mener vi at denne type oppfølging er uunnværlig for våre kunder i en tid hvor det stilles stadig høyere krav fra både rettighetshavere og sluttbrukere, sier Matias Høibraaten, koordinator for VLP-prosjektet.

Forebygger feil før de oppstår
Vimonds strategi er å legge til rette for 100% ytelse når man er i produksjon. Gjennom strategiplanlegging, administrativ oppfølging og på-luft-support før, underveis og etter livesendinger, får kunden de aller beste forutsetningene for å lykkes. På denne måten forebygges feil før de oppstår, slik at en skal unngå brannslukking underveis i sendingen.

– Under livesendinger er det ingen margin for feil. For det første betaler sluttbruker gode penger for å få tilgang til eksklusivt innhold, og få ting er mer irriterende enn å få denne liveopplevelsen ødelagt av tekniske feil og annet kluss. For det andre er det allerede for sent om en feil oppstår når en er på luft. Da er hvert sekund kritisk, og en blør kunder om en ikke umiddelbart får løst problemene. Med støtte fra et VLP-team minimerer man risikoen for å støte på slike utfordringer under livesendinger, avslutter Grimen.

Sterk tilstedeværelse på NAB
Denne uken har Vimond vært til stede på NAB (verdens største broadcast tech-messe) i Las Vegas. Her var det hektisk møtevirksomhet for selskapet, som for anledningen blant annet viste frem produktnyheten «The Live Channel Planner», samt nye funksjoner til skyredigeringsverktøyet Vimond IO.  


STAND PÅ NAB: Skuelystne på plass for å sjekke ut Vimonds ferskeste løsninger.